The Chaco War and Postmemory Among Young People with Higher Education Living in La Paz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/rcyc.2024531329

Keywords:

Collective memory, postmemory, Chaco war, identity

Abstract

This study analyzes the influence of the Chaco War on the postmemory of young Bolivians aged 18 to 31 with higher education residing in La Paz. Through a mixed-methods approach, surveys and a focus group were used to explore the persistence and transformation of this conflict in national identity. The results reveal a disconnection between the historical significance of the conflict and a deep understanding of its causes and consequences. The study highlights the need to strengthen education and cultural activities to revitalize the memory of the conflict and its impact on Bolivian identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Burgoa Terceros, Universidad Católica Boliviana

Doctor en Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Universidad Mayor de San Andrés; profesor en la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.

Amanda Alurralde Mariën, Universidad Católica Boliviana

Estudiante de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Contacto: amanda.alurralde@ucb.edu.bo

References

De Chazal, A. (2022). La política visual de la Guerra del Chaco (1932-1935): Apropiación territorial, construcción nacional y disputas de sentido a través del dispositivo fotográfico en Paraguay. Folia Histórica del Nordeste, (45), 91-126. https://doi.org/10.30972/fhn.0456301 DOI: https://doi.org/10.30972/fhn.0456301

Espinoza, C. (30 de junio de 2019). Marianne Hirsch: “La revisión del pasado nos permite un futuro más justo”. Público. https://www.publico.es/culturas/generacion-posmemoria-marianne-hirsch-revision-pasadopermite-futuro-justo.html

Esteve, L. (2014). Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional. Historiografías.

Revista de historia y teoría, (8), 57-75 file:///C:/Users/WALTER/Downloads/admin,+Gestor_a+de+la+revista,+2417-6283-1-CE.pdf

Funkenste, A. (1989). Collective Memory and Historical Consciousness. History And Memory, 1(1), 5-26. https://www.jstor.org/stable/25618571

Garay Vera, C. y J. Mendoza (2015). El choque de dos imaginarios geopolíticos en Bolivia: la “guerra del gas”. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos, 15(1), 115-139. DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-09482015000100005

Hirsch, M. (2013). The Generation of Postmemory. University of Minnesota Press. https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009 DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009

Instituto Nacional de Estadística. Censo Nacional de Población y Vivienda (2012). https://www.ine.gob.bo/index.php/censos-y-banco-de-datos/censos/

Jelin, E. (2013). Memoria y democracia. Una relación incierta. Política. Revista de Ciencia Política, 51(2), 129-144. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comyddhhlic/wp-content/uploads/sites/152/2020/08/5-Jelin-Memoria-y-democracia-Una-relaci%C3%B3n-incierta.pdf DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5338.2013.30162

Jones, W.K. (1938). Literature of the Chaco War. Hispania, 21(1), 33-46. https://doi.org/10.2307/332424 DOI: https://doi.org/10.2307/332424

Kain, R. S. (1935). Behind the Chaco War. Current History, 42(5), 468-474. https://doi.org/10.1525/curh.1935.42.5.468 DOI: https://doi.org/10.1525/curh.1935.42.5.468

Klein, H. (1963). The impact of the Chaco War [Tesis de doctorado, Universidad de Chicago].

LaCapra, D. (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.

Martínez, D. (2015). Los factores concurrentes en la Guerra del Chaco. Fuentes, 9(38), 41-55.

Pighin, D. (2018). Transmisión del pasado traumático: posmemoria y enseñanza de la historia reciente. Clío & Asociados (27), 118-126. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9490/pr.9490.pdf DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i27.7640

Querejazu, R. (2008). Masamaclay. La Paz: GUM.

Quilez, L. (2013). Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional. Historiografías,

(8), 57-75. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201482417 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201482417

Reinares, Candela (2020). Ley de Educación “Avelino Siñani-Elizardo Pérez” en Bolivia 2006-2010. Conflictos y tensiones en la política educativa desde una perspectiva decolonial. Propuestas para el Desarrollo, 4(4), 59-75. https://www.propuestasparaeldesarrollo.com/index.php/ppd/article/download/88/135

Valls, L. (29 de mayo de 2018). La posmemoria como contramemoria crítica. El Salto Diario. https://www.elsaltodiario.com/

el-rumor-de-las-multitudes/posmemoria-y-memoria-historica

Violi, P. (2020). Los engaños de la posmemoria. Revista de Semiótica, (44), 12-28. https://www.scielo.org.mx/pdf/tods/n44/2594-0619-tods-44-12.pdf DOI: https://doi.org/10.35494/topsem.2020.2.44.698

Whiting, J. (2014). Précis of Marianne Hirsch’s The Generation of Postmemory. Johnnywhiting. https://johnnywhiting.wordpress.com/2014/10/10/precis-of-marianne-hirschs-the-generation-of-postmemory/

La Guerra del Chaco y la posmemoria entre los jóvenes con educación superior residentes en La Paz

Published

2024-12-11

How to Cite

Burgoa Terceros, R., & Alurralde Mariën, A. (2024). The Chaco War and Postmemory Among Young People with Higher Education Living in La Paz. Revista Ciencia Y Cultura, 28(53), 177–216. https://doi.org/10.35319/rcyc.2024531329