The Pictorial and Poetic Monster: Insurrection and Avant-garde in Author Luis Luksic

Authors

  • Fernanda Verdesoto Ardaya Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35319/cyc.2019431181

Keywords:

Luksic, avant-garde, vanguard, poetry, painting, revolution

Abstract

Research concentrating on the first poetic phase of Bolivian poet, painter, storyteller, puppeteer, and political militant Luis Luksic (Potosí, 1911 - Caracas, 1988). The aim is to interrelate the poetry books Cantos de la ciudad y el mundo (1948) and Cuatro poemas y ocho dibujos (1958), with the pictorial painting of Luksic in this period of his artistic production. Luksic’s painting (including everything from individual works to illustrations of books and album covers) has an interconnection with poetry, demonstrating that the notion of avant-garde is an unresolved crisis that however feeds from hybrids of opposites, thus demolishing all order and parameters. The research shows that there is a two-headed “monster” in what is avant-garde: the revolution that is political-of groups-communitarian-colorful and the political-personalpsychological- surrealist revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Verdesoto Ardaya, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Letras por la Universidad de Buenos Aires y egresada de la maestría en Literatura boliviana y latinoamericana de la Universidad Mayor de San Andrés. Es docente del Departamento de Cultura y Arte de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.

References

Adorno, Theodor W. (1999). Minima moralia. Madrid: Taurus.

Anónimo (enero-febrero de 1992). “Luis Luksic: Escritor, pintor y titiritero”. Árbol de Escenas, (3-4).

Arauz Crespo, Germán (9 de octubre de 1994). “Había una vez un hombre”. La Razón [La Ventana], pp. 10-11.

Bedregal, Gonzalo (28 de marzo de 1948). “Los cantos de la ciudad y el mundo”. La Razón.

Bello, Giovanni (26 de diciembre de 2018). “Los cuadros falsos y los porotos ciertos de Luis Luksic y Pablo de Rokha”. Carcaj flechas de sentido [página web]. Recuperado el 6 de junio de 2019 de: http://carcaj.cl/los-cuadros-falsos-y-los-porotos-ciertos-del-bolivianoluis-luksic-y-pablo-de-rokha/

---------- (13 de agosto de 2016). “Luis Luksic, el primer diseñador boliviano de forros de discos”. El Deber. Recuperado de https://www.pressreader.com/

Durán, Luciano (26 de febrero de 1989). “Luis Luksic en mi añoranza”. Hoy [Revista Domingo en], p. 28.

Luksic, Luis (1963). El maravilloso mundo de los títeres. Caracas: Impr. del Ministerio del Trabajo.

---------- (1958). Cuatro poemas y ocho dibujos. La Paz: Editorial Caracas-La Paz.

---------- (1948). Cantos de la ciudad y el mundo. Poemas 1932-1947. La Paz: Imprenta Amauta.

Nazoa, Aquiles (20 de febrero al 5 de marzo de 2009). “La pintura de Luis Luksic”. Nueva Crónica y un Buen Gobierno (35), 16.

Pereyra Claure, José (13 de julio de 1986). “Luis Luksic: Pintor, poeta y político”. Hoy [Revista Domingo], 23.

Prudencio Claure, Alfonso (14 de junio de 1959). “Cuatro poemas y ocho dibujos”. Presencia [Presencia literaria].

Schwartz, Jorge. (2006) Las Vanguardias latinoamericanas. México: Fondo de Cultura Económica.

Vila, Margarita (diciembre de 1998). La influencia de las vanguardias en el arte boliviano del siglo XX. Revista Ciencia y Cultura (4), 11-21.

Zárate, Freddy (7 de octubre de 2018). El periodo vanguardista en Bolivia en la obra de Luis Luksic. Página Siete [Letra Siete]. Recuperado el 6 de junio de 2019 de https://www.paginasiete.bo/letrasiete/2018/10/7/el-periodo-vanguardista-en-bolivia-en-la-obra-deluis-luksic-195948.html

El monstruo pictóricopoético: insurrección y vanguardia en Luis Luksic

Published

2021-05-09

How to Cite

Verdesoto Ardaya, F. . (2021). The Pictorial and Poetic Monster: Insurrection and Avant-garde in Author Luis Luksic. Revista Ciencia Y Cultura, 23(43), 79–97. https://doi.org/10.35319/cyc.2019431181