The Presence of Women in Engineering and Technology at Bolivian Universities: Challenges and Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/rcyc.2025541376

Keywords:

Higher education, STEM, Gender equity, SDGs, Bolivia

Abstract

STEM education, particularly in engineering and technology, is crucial for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs), especially SDG 5. Historically, women have been underrepresented in these fi elds, a situation that persists in Bolivia despite the increase in female university enrollment. Th is article analyzes the historical evolution of the gender gap in Bolivian universities, identifi es factors contributing to its persistence, and examines initiatives that could foster a cultural shift toward gender equity in universities and society in the medium and long term.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vidfa Carolina Garvizu Auza, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”

Ingeniera ambiental por la Universidad Mayor de San Andrés con grado de maestría en programa conjunto de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo” (UCB) y la Universidad Politécnica de Valencia (España). Adscrita al Centro de Investigación en Agua, Energía y Sostenibilidad (CINAES) del Departamento de Ingeniería Ambiental de la UCB, Sede La Paz. Contacto: vgarvizu@ucb.edu.bo

Susana Gloria Vargas Mendieta, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”

Ingeniera biomédica por la Universidad Católica Boliviana “San Pablo” (UCB), Sede La Paz. Adscrita al Instituto de Investigación Aplicada de la Facultad de Ingeniería de la UCB. Contacto: svargas@ucb.edu.bo

References

Barragán, R. (2005). Historia de la educación en Bolivia: Reformas y continuidades. La Paz. Plural.

Instituto Nacional de Estadística (2021). Informe sobre educación superior en Bolivia. Instituto Nacional de Estadística.ine.gob.bo+1AnuarioINE+1.

Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (2025). Misión, visión y valores. https://ceub.edu.bo/mision-vision-y-valores/

Foro Económico Mundial (2022). Informe global sobre la brecha de género 2022. https://mujeres360.org/publicaciones/wef-informe-global-debrecha-de-genero-2022/

Silva, C. (2021). La brecha de género en ciencia y tecnología en América Latina. En J. Pérez y M. Rodríguez (eds.), Mujeres en la ciencia: desafíos y oportunidades (pp. 57-78). México: Siglo XXI.

Tedesqui, L. (2011). La reforma universitaria en Bolivia y sus implicaciones de género.

UN Women (2023). Achieve gender equality and empower all women and girls. https://www.unwomen.org/en/node/36060

UNESCO (2019). Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649

La presencia de la mujer en Ingeniería y Tecnología en la universidad boliviana: desafíos y perspectivas

Published

2025-07-30

How to Cite

Garvizu Auza, V. C., & Vargas Mendieta, S. G. (2025). The Presence of Women in Engineering and Technology at Bolivian Universities: Challenges and Perspectives. Revista Ciencia Y Cultura, 29(54), 127–135. https://doi.org/10.35319/rcyc.2025541376