The Presence of Women in Engineering and Technology at Bolivian Universities: Challenges and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.35319/rcyc.2025541376Keywords:
Higher education, STEM, Gender equity, SDGs, BoliviaAbstract
STEM education, particularly in engineering and technology, is crucial for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs), especially SDG 5. Historically, women have been underrepresented in these fi elds, a situation that persists in Bolivia despite the increase in female university enrollment. Th is article analyzes the historical evolution of the gender gap in Bolivian universities, identifi es factors contributing to its persistence, and examines initiatives that could foster a cultural shift toward gender equity in universities and society in the medium and long term.
Downloads
References
Barragán, R. (2005). Historia de la educación en Bolivia: Reformas y continuidades. La Paz. Plural.
Instituto Nacional de Estadística (2021). Informe sobre educación superior en Bolivia. Instituto Nacional de Estadística.ine.gob.bo+1AnuarioINE+1.
Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (2025). Misión, visión y valores. https://ceub.edu.bo/mision-vision-y-valores/
Foro Económico Mundial (2022). Informe global sobre la brecha de género 2022. https://mujeres360.org/publicaciones/wef-informe-global-debrecha-de-genero-2022/
Silva, C. (2021). La brecha de género en ciencia y tecnología en América Latina. En J. Pérez y M. Rodríguez (eds.), Mujeres en la ciencia: desafíos y oportunidades (pp. 57-78). México: Siglo XXI.
Tedesqui, L. (2011). La reforma universitaria en Bolivia y sus implicaciones de género.
UN Women (2023). Achieve gender equality and empower all women and girls. https://www.unwomen.org/en/node/36060
UNESCO (2019). Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Ciencia y Cultura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.