Speaking from Deep within Our Insides: Humanism, the Nation, and the Condition of Women in Yolanda Bedregal
DOI:
https://doi.org/10.35319/cyc.2019431178Keywords:
Nation, Yolanda Bedregal, Antiquity, Bolivia, Knowledge, Women writersAbstract
The present article proposes arguments on the relevance of Greek and pre- Colombian American antiquity to consider topics relevant to the work of Yolanda Bedregal, such as humanism –related to the subject of knowledge–, the nation and the condition of women. The article is divided into four parts; following a brief introduction, a selection of references of antiquity; dialogue on the topic of knowledge; feminism and art; and the notion of our bowels or insides as a sign of the problematic relationship with the nation. Emphasis is placed on the different forms Bedregal employs for saying without saying.
Downloads
References
Aedo, María Teresa (1996). “Hablar y oír -Saber y poder. La poesía de Juana de Ibarbourou”. Revista Chilena de Literatura (49), 47-64.
Albuquerque, Germán (2011). La trinchera letrada. Santiago: Ariadna.
Aquim, María del Rosario (2013). “Al hombre sin nombre la mujer eterna… La intuición feminista de Yolanda Bedregal”. Khana. Revista municipal de culturas, (54).
Arias del Canal, Fredo (2010). Antología de poesía oral-traumática y cósmica de Yolanda Bedregal. México D.F.: Frente de Afirmación Hispanista.
Assman, Jan (2008). “Egipto en la historia de la memoria occidental”. Religión y memoria cultural. Diez estudios. Buenos Aires: Lilmod.
Barral, Carlos (1995). “Prólogo”. En Rilke, Rainer María, Sonetos a Orfeo. Barcelona: Lumen.
Bedregal, Yolanda (2009). Obra completa. Cinco tomos. La Paz: Plural.
---------- (2009a). Historia del arte para niños. La Paz: Plural.
---------- (1959). “Evocación”. Noesis. Revista de la Universidad de La Paz, 1, enero de 1959.
---------- (1958). Del mar y la ceniza. Alegatos. Antología. La Paz: Biblioteca Paceña, Alcaldía Municipal.
Blanco Catacora, Federico (1958). “Los temas de filosofía en la revista Kollasuyo”. Signo. Revista boliviana de cultura (5), 31-46.
Callisaya, Pedro (diciembre de 2016). “Apuntes para la historia de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 1939-1966”. Historia (38), 159-168.
Carrillo, María (2015). “Orfeo y Dionisos en el origen de la poesía en María Zambrano y José Lezama Lima”. Caravelle (104), 177-191.
Castro-Gómez, Santiago (2009). Crítica de la razón latinoamericana. Barcelona: Puvill Libros.
Fernández Naranjo, Nicolás (1957). “Prólogo”. En Yolanda Bedregal, Del mar y la ceniza. Alegatos. Antología. La Paz: Biblioteca paceña, Alcaldía Municipal.
Franco, Jean (2003). Decadencia y caída de la ciudad letrada. Barcelona: Debate.
Fraser, Nancy (1997). Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición postsocialista.Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
García-Pabón, Leonardo (2007). “Escritura, autoridad masculina e incesto en Bajo el oscuro sol de Yolanda Bedregal”. En Sara Beatriz Guardia (ed.), Mujeres que escriben en América Latina (pp. 213-220). Lima: CEMHAL, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Iber, Patrick (2012). “El imperialismo de la libertad: el congreso por la libertad de la cultura en América Latina”. En Marina Franco, Calandria, Benedetta. La guerra fría cultural en América Latina. Desafíos y límites para una nueva mirada de las relaciones interamericanas (pp. 117-132). Buenos Aires: Biblos.
Jiménez, Maite (2013). “Bailando en el Partenón, la pasión griega de Isadora Duncan”. Recuperado de https://classicgrandtour.com/2013/02/18/bailando-en-el-partenon-lapasion-griega-de-isadora-duncan/.
Masiello, Francine (1985). “Texto, ley, trasgresión: especulación sobre la novela feminista de vanguardia”, Revista Iberoamericana (132-133), pp. 807-822.
Mitre, Eduardo (1999). “La obra poética de Yolanda Bedregal”, Signo. Cuadernos Bolivianos de Cultura Nº 53, 124-131.
Montenegro, Walter (1982). La Universidad Mayor de San Andrés. La Paz: Khana Cruz.
Nicolas, Vincent y Pablo Quisbert (2014). Pachakuti, el retorno de la nación. Sucre: Fundación PIEB.
Pizarro, Ana (2004). “‘El invisible college’. Mujeres escritoras en la primera mitad del siglo XX”. En El sur y los trópicos. Ensayos de cultura latinoamericana” (pp. 163-176). Madrid: Cuadernos de América sin nombre.
Prada, Ana Rebeca (2012). “Estudio preliminar”. Bajo el oscuro sol. La Paz: Plural.
Prudencio, Roberto (1999[1932]). La plenitud humana de Goethe o ideas para una filosofía de la vida. La Paz: Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto/Goethe Institut.
---------- (1951). “Sobre la esencia de la poesía”. Kollasuyo, Revista de Estudios Bolivianos 10 (66), 12-28.
---------- (1947). “La misión del escritor. Leído en sesión del Ateneo de Bolivia al hacer entrega de la presidencia de la institución”. Kollasuyo, revista de estudios bolivianos 10 (65), pp. 34-41.
---------- (1944). Programa de historia de la filosofía griega para el primer curso de la Escuela de Filosofía y Letras. En Correspondencia UMSA, Esc. Filosofía.
Quenta, Cristian (2013). “La herida para una poética de la imagen fantasma”. Khana. Revista Municipal de Culturas (54).
Riedweg, Cristoph (1997). “Orfismo en Empédocles”. Taula, quaderns de pensament (UIB) (27-28), 33-59.
Rilke, Rainer Maria (1995). Sonetos a Orfeo. Barcelona: Lumen
Riobó, Enrique; Javiera Araneda; Javier Godoy; Cristian Inzulza; Daniela Pino; Carolaine
Sánchez y Laura Vera (2017). “La idea de Universidad en Juan Gómez Millas (19531963): autonomía de los sabios, humanismo y recepción de lo clásico”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, (8), pp. 146-175.
Saldías Aillón, Gabriela (2017). “Amerindia. Un hecho desbordado de la danza”, Interdanza
(45). Coloquio Latinoamericano de Investigación y Prácticas de la Danza. México D.F., 19-25.
Taborga, Jesús (2001). El pensamiento filosófico en Bolivia. Antología. La Paz: Gramma Impresión.
Velásquez, Mónica (2009). “Introducción. Mirar como se escribe: ‘Yolanda de Bolivia’”. Obra completa. Yolanda Bedregal. La Paz: Plural.
Vernant, Jean Pierre (1985). Mito y pensamiento en la Grecia antigua. Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Ciencia y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.