Between ansibles and screens: the programming of the self “En Proceso” by Andrea Chapela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/rcyc.202249372

Keywords:

autofiction, science fiction, identity, reality, death

Abstract

This article reviews the narrative intersections between autofiction and science fiction in the story “En proceso” by Andrea Chapela. The construction and question about a self acquires interesting nuances when it refers to a consciousness rescued by a computer. The traditional themes of the writings of the self -memory, writing that combats oblivion, the retelling of life, truth and lies, death and immortality- are thought of within the framework of a story written in the manner of an autofiction, but in the context of a hypertechnological society that modifies the perception of the subjects as well as the relationship with the self.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Berenice  Romano Hurtado, Universidad Autónoma del Estado de México

Doctora en Literatura Hispánica por el Colegio de México. Docente e investigadora de la Universidad Autónoma del Estado de México.

References

Braidotti, Rosi. (2015): Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa.

Chapela, Andrea (2020a). Ansibles, perfiladores y otras máquinas de ingenio. México: Almadía.

---------- (2020b). “La ciencia ficción es el mejor género para escribir sobre el presente” [entrevista realizada por Melissa Hernández Navarro]. Letras libres. 18 de diciembre.

Dällenbach, Lucien. (1991). El relato especular. Madrid: Visión.

Diaconu, Diana (2019). Caminos a la autoficción. Ensayo sobre el significado cultural de un nuevo género narrativo. México: Bonilla Artigas Editores.

López Pellisa, Teresa (2021). “¿Autoficción en la ciencia ficción? Autoficción especulativa en Diario de un viejo cabezota de Pablo Martín Sánchez” en La invasión de los alter egos. Estudios sobre la autoficción y lo fantástico. Nicolás Licata, Tahel Teicher y Kristine Vandenberghe (ed.). Veruert, Ediciones Iberoamericana, Madrid, 2021, pp. 35-63.

Llorens Serrano, Jaume (2016). La trascendencia del homo sapiens: el ícono posthumano en la ciencia ficción. Universitat Atònoma de Barcelona. Tesis doctoral.

Man, Paul de (1991). “La autobiografía como desfiguración”. Suplemento Anthropos, nº 29. Disponible en: https://ayciiunr.files.wordpress.com/2019/08/de-man-p-la-autobiografc3ada-como-desfiguracic3b3n.pdf

Montoya, Jesús y Campo, Ángel Esteban del (eds.) (2013). Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas. España: Iberoamericana/Vervuert.

Noguerol, Francisca (2013). “Barroco frío: simulacro, ciencias duras, realismo histérico y fractalidad en la última narrativa en español”. Montoya, Jesús y Ángel Esteban del Campo (eds.) (2013). Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas. España: Iberoamericana/Vervuert.

Poulain, Andrea (16 de abril de 2021). Ansibles, perfiladores y otras máquinas de ingenio, Andrea Chapela. Divagaciones de una Poulain. https://www.neapoulain.com

Pozuelos Yvancos, José María (2006). De la autobiografía. Teoría y estilos. Barcelona: Crítica.

Entre ansibles y pantallas: la programación del yo “En Proceso” de Andrea Chapela

Published

2022-11-04

How to Cite

Romano Hurtado, B. (2022). Between ansibles and screens: the programming of the self “En Proceso” by Andrea Chapela. Revista Ciencia Y Cultura, 26(49), 101–117. https://doi.org/10.35319/rcyc.202249372