Where is your brother, asks the she-wolf to each child (A reading about Sara Uribe)
DOI:
https://doi.org/10.35319/rcyc.202249350Keywords:
Documentary poetry, disappearance, interlocution, archive, Sara UribeAbstract
In the present work, I analyze the book of poems Antígona González by Sara Uribe, to trace how a poetics of the fraternal is established there in a context of disappearance and forced death in Mexico today. This theme provokes, parallel to the criticism of political systems, a sharp questioning of the literary system itself through an extreme use and exposure of intertexts and a defiant attitude towards the ways of circulating a book that has been written with and among others, according to the author. It about understands why and how the site of the relative of a disappeared person is rewritten in a poetry close to the documentary, the editing, and listening to protagonists, witnesses and complainants.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2014). “¿Qué es lo contemporáneo?”. Desnudez. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Ale, María Claudia ( 2014). “Presencia de Sófocles en el teatro argentino: acerca de Antígona Vélez y Antígonas: linaje de hembras”. Clássica boliviana. Revista de la Sociedad de Estudios clásicos, VI, 51-70.
Alicino, L. ( 2020). “El cuerpo colectivo de Antígona. Mito y reescrituras en Antígona González de Sara Uribe”. Rassegna iberistica, 43 (114), 321-340.
Ariès, Philippe (2012). Morir en occidente. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Bolte Rike ( 2017). “Voces en off: sobre el desplazamiento del decir poético frente a la violencia. Manca de Juana Adcock y Antígona González de Sara Uribe”. Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, (7), 59-79. Recuperado de: http://riviste.unimi.it/index.php/tintas
Buj, Joseba (julio-diciembre 2019). “Desplazarse hacia un ethos negativo: la poética migrante de Sara Uribe en Antígona González”. Historia y Grafía, Universidad Iberoamericana, año 27, (53), 13-52.
Castro-Ricalde, Maricruz (2019). “Hibridez e intermedialidad en La historia de mis dientes (2013) de Valeria Luiselli”. En Gustavo Giménez y Verónica Hernández Landa (eds.), Ligera de equipaje. Itinerarios de la novela corta en México. (27-40). Ciudad de México: UNAM-IIF-CEL.
Cruz Arzabal, Roberto (2015). “Escritura después de los crímenes: dispositivo, desapropiación y archivo en Antígona González de Sara Uribe”. En Quijano, Mónica y Vizcarra, Héctor Fernando, Crimen y ficción. Narrativa literaria y audiovisual sobre la violencia en América Latina. (315-336) Ciudad de México: Facultad de Filosofía y Letras -Bonilla Artigas. Recuperado de: https://www.aacademica.org/roberto.cruz.arzabal/3
Derrida, Jaques (1971). Firma, acontecimiento, contexto. Comunicación en el Congreso Internacional de Sociedades de Filosofía de lengua francesa. Traducción de C. González Marín. Santiago de Chile: ARCIS. Recuperado de: https://www.philosophia.cl Escuela de Filosofía Universidad ARCIS.
Díaz, Paola (2018). “La desaparición política de un ser querido”. En Alicia Márquez, Gabriel Nardachionni, Sebastián Pereyra (eds.), Problemas públicos. Perspectivas comparadas. Ciudad de México: Ediciones del Instituto Mora. Recuperado de: https://www.academia.edu/38653997
Diéguez, Ileana (junio 2014). “Necroteatro. Iconografías del cuerpo roto y sus registros punitivos”. Investigación teatral, volumen 3, (5), invierno, 9-28.
Fradinger, Moira (julio 2018). “Antígonas del Sur: el duelo es por el futuro”. Letraurbana. Al borde del olvido, (23), s.p. New Haven, Connecticut. Recuperado de: https://letraurbana.com/articulos/antigonas-del-sur-el-duelo-es-por-el-futuro/
Gambaro, Griselda (2003). “Antígona furiosa”. Teatro 3. Buenos Aires: Ediciones de la flor.
Lacoue-Labarthe, Philippe (2006). La poesía como experiencia. Madrid: Arena libros.
Ludmer, Josefina (2009). “Literaturas postautónomas 2.0”. Propuesta Educativa, (32), 41-45. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041704005
Llorente, María Ema ( 2021). “Dimensiones espaciales en Antígona González, de Sara Uribe. Hibridismos, marginalidades y transgresiones”. En Revista Iberoamericana XXI, número 77, 213-235.
Mbembe, Achille (2011). Necropolítica. Madrid: Editorial Melusina.
Morales Ortiz, Gracia (2020). “Elementos dramatúrgicos en Antígona González de Sara Uribe: estrategias para nombrar el horror”. En Érika Martínez (ed.) Materia frágil. Poéticas para el siglo XXI en América Latina y España (247-260). Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Núñez, Javiera (2020). “La Antígona latinoamericana como lenguaje de la urgencia”. ALPHA, (50), 263-288.
Perlongher, Néstor (1994). “Hay cadáveres”. Poemas completos. Barcelona: Seix Barral.
Pianacci, Rómulo (2015). Antígona, una tragedia latinoamericana. Buenos Aires: Losada.
Rivera Garza, Cristina (2011). Dolerse. Textos desde un país herido. Ciudad de México: Surplus Ediciones.
---------- (2013). Los muertos indóciles. Necropolítica y reapropiación. Ciudad de México: Tusquets.
Rojas, Sergio (2017). Escribir el mal: literatura y violencia en América Latina. Santiago de Chile: Cuadro de Tiza.
---------- (2021). Conferencia “Pensar la violencia hoy” para el Grupo de Estudio X21, grabada el 15 de agosto.
Uribe, Sara (2019a). “Las escrituras que hacen otras cosas”. Cátedra Alfonso Reyes. Congreso internacional México transatlántico, 29 de julio. Recuperado de: https://youtu.be/L3eXMe2P8OU
---------- (2019b): “Antígona González, de la poesía al activismo contra la violencia”. Universidad Andina Simón Bolívar, 9 de enero. Recuperado de: https://youtu.be/bpBUcOcnWWw
---------- (2019c). Un montón de escritura para nada. Ciudad de México: Dharma Books.
---------- (2018a). “‘Una vez fui el futuro de todos’: cuerpo, violencia, desmontaje y resistencia en tres muy jóvenes poetas mexicanas”. En Alejandro Higashi e Ignacio Ballester (coordinadores). Madurez de la joven poesía mexicana. América sin Nombre, (23), 97-108. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14198/AMESN.2018.23.07
---------- (2018b). “Conferencia magistral de clausura”. CIALC-UNAM, 28 de febrero, Ciudad de México. Recuperado de: https://youtu.be/lynm7nBHBeM
---------- (2017). “¿Cómo escribir poesía en un país en guerra?” Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, (7), 45-58. Recuperado de: http://riviste.unimi.it/index.php/tintas
---------- (2012). Antígona González. Ciudad de México: Sur ediciones.
Watanabe José (2000). Antígona. Lima: Yuyachkani-COMISEDH.
Wiethüchter, Blanca (1982). Madera viva y árbol difunto. La Paz: Altiplano.
Zamudio, Luz Elena (2014). “El amor vivificante de Antígona González, de Sara Uribe”. Romance Notes, vol. 54, Special Issue: Escritoras mexicanas del siglo XXI. Miradas líquidas, fragmentadas, 35-43.
Zurita, Raúl (1982). Anteparaíso. Santiago de Chile: Editores asociados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ciencia y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.