Between Space and Suffering: the Pictorial- Spatial Production of Cecilio Guzmán de Rojas during the Chaco War (1932-1935)
DOI:
https://doi.org/10.35319/rcyc.2024531321Keywords:
Chaco War, space, suffering, Guzmán de Rojas, pathos, paintAbstract
This article analyzes the pictorial production of Cecilio Guzmán de Rojas during the Chaco War. In this regard, we argue that his work not only served as a means to ‘represent’ the war but also as a way to actively produce the spatiality of the conflict. In the work of the Potosí painter, this spatiality was shaped alongside a particular study of the material environment of the Chaco, as well as the expression of a suffering pathos, manifested in the faces and bodies of the combatants.
Downloads
References
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Baptista Gumucio, M. (1982). Historia gráfica de la Guerra del Chaco. La Paz: Última Hora.
Bell, C. (1847). The anatomy and philosophy of expression as connected with the fine arts. Londres: John Murray. DOI: https://doi.org/10.1037/13899-000
Belting, H. (2021). Faces. Una historia del rostro. Madrid: Akal.
Benyo, J. (2021). Imagen y stásis. La guerra civil en la teoría de los actos de imagen de Horst Bredekamp. Aisthesis, 69, 317–344. https://doi.org/10.7764/69.15 DOI: https://doi.org/10.7764/69.15
Berger, J. (2017). Para entender la fotografía. Editorial Gustavo Gili.
Boehm, G. (2006). Was ist ein Bild? Berlín: Fink.
--------. (2011). ¿Más allá del lenguaje? Apuntes sobre la lógica de las imágenes. En A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen (pp. 87-106), Universidad de Salamanca.
Bredekamp, H. (2017). Teoría del acto icónico. Madrid: Akal.
---------. (2019). Darwin’s corals. A new model of evolution and the tradition of Natural History. De Gruyter.
Burucúa, J. E. y N. Kwiatkowski (2014). “Cómo sucedieron estas cosas”. Representar masacres y genocidios. Buenos Aires: Katz. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bdbf
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós.
Combès, I. (2023). Etnografías pretéritas del Chaco boliviano. Santa Cruz de la Sierra: El País.
Contreras Bustamante, M. del P. (2001). La construcción visual de lo social entre la guerra del Chaco y la revolución nacional: una mirada al trabajo de diez artistas plásticos. [Tesis de licenciatura. Universidad Católica Boliviana].
Cortés-Rocca, P. (2011). El tiempo de la máquina: retratos, paisajes y otras imágenes de la nación. Buenos Aires: Colihue.
Cuarterolo, M.A. (1995). Una guerra en el lienzo. La fotografía y su influencia en la iconografía de la guerra del Paraguay. Historia de la fotografía, Memoria del 4o Congreso de historia de la fotografía en la Argentina.
Dalla-Corte Caballero, G. (2006). Representaciones fotográficas de un brigadista paraguayo: entre la Guerra del Chaco, la Guerra Civil española y el exilio. En G. Dalla-Corte Caballero, G. Garza Merodio y R. Piqueras Céspedes (eds.), Iberoamérica, España, Cataluña. Intercambios desde la geografía y la historia (pp. 149-173). España: Fundación Casa América Catalunya.
--------------. (2010). La Guerra del Chaco: ciudadanía, Estado y nación en el siglo XX: la crónica fotográfica de Carlos de Sanctis. Rosario: Prohistoria Ediciones.
------------------. (2016). De España a Francia: brigadistas paraguayos a través de la fotografía. Universitat de Barcelona.
Darwin, C. (1897). The expression of the emotions in man and animals with photographic and other illustrations. D. Appleton and Company.
Díaz-Duhalde, S. (2015). La última guerra: cultura visual de la guerra contra el Paraguay. Buenos Aires: Sans Soleil.
-----------. (2022). Fotografía humanitaria: imágenes de prisioneros durante la guerra del Chaco en el Archivo del Comité Internacional de La Cruz Roja (CICR). A Contracorriente. Una revista de estudios latinoamericanos, 19(2), 147-173. https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/2208/3538
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. España: Paidos.
-----------. (2007). La invención de la histeria. Charcot y la iconografía fotográfica de la Salpêtrière. Madrid: Cátedra.
-----------. (2016). ¡Qué emoción! ¿Qué emoción? Buenos Aires: Capital Intelectual.
Fleckner, U. (ed.). (2020). Acontecimientos históricos en la memoria del arte. Imágenes que hacen historia. Ubu Ediciones.
Fort, F. (2021). Dispositivos visuales en torno a la construcción de la nación en el “Primer Centenario de la República de Bolivia” (1925): el Álbum del Centenario y la reimaginación de los pueblos indígenas. XIV Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. https://cdsa.aacademica.org/000-074/698.pdf
--------. (2022). El rostro de la nación, el rostro de la mujer: retratos y “galerías sociales” en el Álbum del Centenario (Bolivia, 1925). Sociedad, 45, 205-225. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/revistasociedad/article/view/8128
---------. (2023). Imágenes de la guerra: flujos visuales en torno a las fotografías de Rodolfo Torrico Zamudio en su Álbum fotográfico de la Guerra del Chaco (1932-1935). Ponta de Lança: Revista Eletrônica de História, Memória & Cultura, 16(31), 54-74. https://seer.ufs.br/index.php/pontadelanca/article/view/18132
Freedberg, D. (1992). Poder de las imágenes. Estudio sobre la historia y la teoría de la respuesta. Madrid: Cátedra.
Fundación Simón I. Patiño. (2008). Chaco trágico. Angustia y flora doliente de los hombres. Testimonios gráficos de la guerra.
García Jordán, Pilar (2015). Cruz y arado, fusiles y discursos. La construcción de los Orientes en Perú y Bolivia, 1820-1940. Lima: Institut Français d’études Andines.
García Varas, A. (2013). Imágenes con poder: representaciones de la guerra. Referencia, sentido y actos de imagen. Quaderns de Filosofia, 50, 11-29. http://www.artinfo.com/photo-galleries/slideshow-10-works-of-art-about-
Harvey, D. (2021). Espacios del capitalismo global. Hacia una teoría del desarrollo geográfico desigual. Madrid: Akal.
Keller, U. (2013). The Ultimate Spectacle. A Visual History of the Crimean War. Nueva York: Routlegde. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315078564
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
Marini, C. (2021). La fotografía bélica: la cobertura de la guerra del Pacífico (1879-1883) de Díaz & Spencer. Fotocinema, 22, 49-74 http://orcid.org/0000-0002-8171-865X DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11650
Meijide, C. (2017). La Gran Guerra en los fotolibros de Ernst Jünger. Cuadernos de Marte, 8(13), 271-295.
Mitchell, W. (2009). Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Akal.
----------. (2016). Iconología. Imagen, texto, ideología. Buenos Aires: Capital Intelectual.
----------. (2017). ¿Qué quieren las imágenes?: una crítica de la cultura visual. Buenos Aires: Sans Soleil.
Moxey, K. (2009). Los estudios visuales y el giro icónico. Estudios Visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 6, 8-27.
Paz Moscoso, V. (2019a). El estilo es la nación: Tiwanaku como origen de la obra de Cecilio Guzmán de Rojas. Ciencia y Cultura, 43, 297-312. https://orcid.org/0000-0001-5362-1810 DOI: https://doi.org/10.35319/cyc.201943493
--------. (2019b). Tiwanaku: una lectura desde las vanguardias. Ciencia y Cultura, 23(43), 120-142. https://orcid.org/0000-0001-5362-1810 DOI: https://doi.org/10.35319/cyc.2019431176
Paz-Soldán, E. (1999). Nación (enferma) y narración: el discurso de la degeneración en “Pueblo enfermo” de Alcides Arguedas. Revista Hispánica Moderna, 52(1), 60-76.
Querejazu Leyton, P. (2008). Los artistas bolivianos en la Guerra del Chaco. En Chaco trágico. Flora doliente y angustia de los hombres. Testimonios gráficos de la guerra (pp. 3-25). Fundación Simón I. Patiño.
------------. (2017). La representación de los habitantes del Chaco desde la imagen. La pintura y la fotografía como registro social de los ignorados. Historia y Cultura, 40, 105-144.
Regnard, P. y D. Bourneville (1877). Iconographie photographique de la Salpêtrière. Bureaux du progrès médical.
Rose, G. (2016). Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. Londres: Sage.
Sánchez Durá, N. (2002). Guerra, técnica, fotografía y humanidad en los foto-libros de Ernst Jünger. En N. Sánchez Durá (comp.), Ernst Jünger. Guerra, técnica y fotografía. (pp. 9-57). Valencia: Universidad de Valencia.
Sontag, S. (2002). Looking at war. Photography’s view of devastation and death. A Critic at Large. New Yorker Magazine.
---------------. (2004). Ante el dolor de los demás. Madrid: Santillana Ediciones Generales.
Stefanoni, P. (2014). Los inconformistas del Centenario. Intelectuales, socialismo y nación en una Bolivia en crisis (1925-1939) [Tesis de Doctorado. Facultad de Filosofía y Letras. Buenos Aires].
Strassera, M. B. y J. I. Sánchez Durán, (2018). Fotografías de guerra: un estudio sobre las representaciones y los documentos fotográficos de la Guerra de la Triple Alianza contra Paraguay, 1865-1870 [Tesis de Grado. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales].
Tell, V. (2019). El lado visible: fotografía y progreso en la Argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Unsam Edita.
Zárate, F. (2017). Cecilio Guzmán de Rojas: el Ande visto con sentimiento estético. Punto Cero, 34, 24-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Ciencia y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.