The immateriality of the material: archaeological and sociocultural foundations for the integral management of human remains in the Bolivian Andes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/rcyc.2023501206

Keywords:

Cultural management, immateriality, mortal remains, bioarchaeology, ancestors, archaeological individuals

Abstract

Human remains management is based on disciplinary studies that define the characteristics, origin and context of archaeological individuals, so it tends to separate the material and immaterial aspect from such cultural resources. This practice generates conflicts with the descendants and custodians of mortal remains since it annuls the local perspectives and relationship of the contemporary population with the deceased. This article bases the use of perspectives that incorporate immateriality into materiality in mortal remains integral management in the Bolivian Andes given their character of people who lived and continue to live in community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Chavez Quispe, Universidad Mayor de San Andrés

M.A. en Antropología por la Universidad de California, Riverside. Investigador adscrito del Observatorio del Patrimonio Cultural Arqueológico, Universidad Mayor de San Andrés.

References

Albarracín Jordan, J. (1996). Tiwanaku, arqueologia regional y dinámicasegmentaria. La Paz: Plural

Astvaldsson, A. (1996). Las deidades llamadas wak’a en el discurso cultural aymara: Resistencia y modernización. Bulletin de La Sociétè Suisse Des Américanistes, 59-60: 91-95.

Bastien, J.W. (1996). La Montaña del Cóndor: Metáfora y ritual en un ayllu andino. La Paz: HISBOL.

Becker, S. y Alconini, S. (2018). Violence, Power, and Head Extraction in the Kallawaya Region, Bolivia. En Social Skins of the Head: Body Beliefs and Ritual in Ancient Mesoamerica and the Andes, editado por V. Tiesler y M. C. Lozada, pp. 235-253. Albuquerque: University of New Mexico Press.

Bouysse-Cassagne, T. (1987). La identidad Aymara: Aproximación histórica. Siglo XV, siglo XVI. La Paz: HISBOL.

Chavez Quispe, J.C. (2017). Muerte, Almas y Poder en el imaginario urbano paceño. En Poder(es) en contexto. Lecturas teológicas, socioculturales y de género en torno al poder, editado por J. C. Chavez Quispe y A. E. Roman Lopez Dollinger, pp. 67-90. La Paz: ISEAT.

------ (2023). Torres funerarias e Identidad étnica en Omasuyos. Apuntes sobre la Arquitectura funeraria de Escoma en la Cuenca Oriental del Lago Titicaca. Patrimonio y Arqueología. Revista Del Observatorio Del Patrimonio Cultural Arqueológico, 1(1): 41-51.

Chavez Quispe, J.C. y Alconini, S. (2016). Los yunga-kallawaya: Repensando los procesos de interacción en los Andes orientales septentrionales. En Entre la vertiente tropical y los valles: Sociedades regionales e interacción prehispánicas en los Andes centro-sur, editado por S. Alconini, pp. 67-86). Sucre: UTSA - UMRPSFXCh - Plural.

Cruz, P. (2009). Tumbas, metalurgia y complejidad social en un páramo del altiplano surandino. Pulacayo, Bolivia, Ier milenio d. C. Revista Andina, 49: 71-103.

Dean, C. (2010). The after-life of Inka rulers: Andean Death before and bfter Spanish Colonization. En Death and Afterlife in the Early Modern Hispanic World, editado por J. Beusterien y C. Cortez, pp. 27-54. http://hispanicissues.umn.edu/DeathandAfterlife.html

Dedenbach, S. (2012). Our Grandparents used to say that we are certainly Ancient People, we come from the Chullpas: The Bolivian Chipayas. Mythistory. Oral Tradition, 27(1): 187-230.

Eyzaguirre, M. (2017). Los rostros andinos de la muerte. Las ñatitas de mi vida. La Paz: Vicepresidencia del Estado Plurinacional.

Fernández, G. (2001). Almas y difuntos: Ritos mortuorios entre los Aymara lacustres del Titicaca. Chungara, 33(2): 201-219

------ (2010). La revuelta de las “ñatitas”: “Empoderamiento ritual” y ciclo de difuntos en la ciudad de La Paz (Bolivia). Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LXV(1): 185-214.

Gose, P. (2001). Aguas mortíferas y cerros hambrientos. Rito agrario y formación de clases en un pueblo andino. La Paz: Mama Huaco.

Hocquenghem, A. M. (1988) La inversión del orden. Fe y Pueblo, 19: 8-13.

Ibarra Grasso, D. (1973). Prehistoria de Bolivia. La Paz: Los Amigos del Libro.

Llanos Layme, D. (2004). Ritos para detener la lluvia en una comunidad de Charazani. En Gracias a Dios y a los achachilas: Ensayos de sociología de la religión en los Andes, editado por A. Spedding, pp. 159-184. La Paz: ISEAT - Plural.

Ossio, J.M. (1999). Mortuary Rituals in the Andes. Journal of the Anthropological Society of Oxford, 30(3): 301-306.

Salas Carreño, G. (2019) On Quechua Relatedness to Contemporary and Ancient Dead. En Non-Humans in Amerindian South America. Ethnographies of Indigenous Cosmologies, Rituals and Songs, editado por J. J. Rivera Andia.New York: Berghahn Books.

Stanish, C. (2003) Ancient Titicaca: The Evolution of Complex Society in Southern Peru and Northern Bolivia. Los Angeles: University of California Press.

Tantalean, H. (2006). Regresar para construir: Prácticas funerarias e ideología(s) durante la ocupación Inka en Cutimbo,Puno-Peru. Chungara, 38(1): 129-143.

Tung, T. y Knudson, K. (2010), Childhood lost: Abductions, Sacrifice, and Trophy Heads of children in the Wari Empire of the Ancient Andes. Latin American Antiquity, 21(1): 44-66.

Velasco, M. (2014). Building on the Ancestors: Mortuary Structures and Extended Agency in the Late Prehispanic Colca Valley, Peru. Cambridge Archaeological Journal, 24(3): 453-465.

Yaya, I. (2015). Sovereign Bodies: Ancestor Cult and State Legitimacy among the Incas. History and Anthropology, 26(5): 639-660.

La inmaterialidad de lo material: fundamentos arqueobiológicos y socioculturales para la gestión integral de restos mortales en los Andes bolivianos

Published

2023-06-02

How to Cite

Chavez Quispe, J. C. (2023). The immateriality of the material: archaeological and sociocultural foundations for the integral management of human remains in the Bolivian Andes. Revista Ciencia Y Cultura, 27(50), 9–36. https://doi.org/10.35319/rcyc.2023501206